Aerodynamiikan optimointi on Lotuksen suunnittelun keskeisimpiä haasteita. Jokainen Emiran silmiä hivelevä linja on seurausta suunnittelusta, jolla luodaan luokkaansa ainutlaatuinen downforce. Kuljettajalle se tarkoittaa poikkeuksellista pitoa ja ajettavuutta kaikissa tilanteissa.
Emira on rakennettu Lotuksen perinteitä ja periaatteita kunnioittaen. Kaikki on yksinkertaistettu palvelemaan suorituskykyä ja kuljettajan nautintoa. Matala painopiste ja kilpa-automaiset alustaratkaisut tuovat erinomaisen hallittavuuden. Emira on tehty ajettavaksi.
Kaikki Emirassa on tehty ajatellen kuljettajaa, se pätee myös moottoriin. Emira tarjoaa kaksi eri voimalinjaa tuottamaan purevaa suorituskykyä sekä maksimaalista elämystä. Moottorivalikoima sisältää himoitun ja luonteikkaan 3,5 litraisen ahdetun V6-moottorin sekä AMG:n kanssa yhteistyössä kehitetyn maailman tehokkaimman tuotantoautojen 4-sylinterisen, 360 hevosvoimaisen moottorin.
V6 Supercharged on saatavina Emiran First Edition-malliin
Emiran muotoilu jakaa samat peruslinjat Evija hyperauton kanssa. Molemmat ovat äärimmäisen moderneja ja jokainen yksityiskohta kertoo auton tarkoituksenmukaisuudesta. Emira on nopea – jo ennen kuin se lähtee liikkeelle.
Kuljettaja on keskipiste, jonka ympärille Emira luo intuitiivisen ja elämyksellisen ympäristön. Sen ergonomia on mietitty huolellisesti toiminnalliseksi, kuten urheiluvälineessä asioiden kuuluu olla. Ajamien on tärkeintä. Viimeistely on modernia ja materiaalit huokuvat urheilullista laatua.
Lotuksen perinteitä kunnioittaen kaikki on yksinkertaisen toimivaa. Huolellinen tuulitunnelisuunnittelu korvaa jälkiasennetun aktiivisen aerodynamiikan. Downforce lisääntyy tasaisesti nopeuden mukaan ja tarjoaa pitoa sekä ajamisen tarkkuutta, joka täytyy kokea. Toisaalta Emira on käytännöllisimpiä Hethelissä suunniteltuja autoja. Sisään astuminen on helppoa ja ohjaamosta löytyy mukitelineet, paikat vesipullolle ja puhelimelle – kaikki suunniteltuna niin, että ne toimivat myös Lotuksen kaarrenopeuksissa. Hansikaslokeron lisäksi ohjaamossa on 208L tilaa matkatavaroille etuistuinten takana ja varsinainen tavaratila moottorin takana vetää 151 litraa, mikä riittää esim. standardikokoiselle golf-bägille.