LOTUS EVORA GT410 SPORT

PAINO

Lotus Evora GT410 Sport on nopein moderni katukäyttöön tarkoitettu Lotus. Sen kevyttä koria on levennetty ja madallettu, jotta sisäänkäynti 2+2 matkustamoon olisi helppoa. Silti se on Lotus juuriaan myöten, kevyt ja nopea. Nyt 416 hevosvoiman 3,5 litrainen ahdettu V6-moottori kuljettaa autoa, joka painaa vain 1320 kg. Sen huippuunsa hiottua ajettavuutta tukee aerodynamiikka, joka varmistaa Lotus-ajonautinnon myös superautoluokan nopeuksissa.

SUORITUSKYKY

Evoran 3,5 litrainen ahdettu V6-moottori on saanut päivitykset, joilla teho on noussut 416 hevosvoimaan. Ahtimen välijäähdytin toimii vedellä ja ahdinta on muutettu. Vaihteiston valinta on puhtaasti makuasia, automaatti on jopa nopeampi paikoiltaan kiihdytettäessä, kiitos Lotus DPM -järjestelmän Race-asetuksen. Huippunopeus 305 km/h asettaa Evoran luokkaan, jossa se kilpailee superautojen eliitin kanssa, kuten vain Lotus voi.

KIERTOJÄYKKYYS

Evora edustaa uusinta uutta, mutta silti se on rakennettu Colin Chapmanin vanhojen periaatteiden mukaan. Se perustuu vahvimpaan mahdolliseen alumiiniseen kotelorakenteeseen, josta on karsittu kaikki ylimääräinen paino. Sen kiertojäykkyys mahdollistaa jousituksen alustageometrian täsmällisen toiminnan, jonka seurauksena jousitus on samanaikaisesti täsmällinen ja mukava. Vaativatkin mutkat ovat kuljettajalle nautinto.

AERODYNAMIIKKA

Evora GT410 Sport on nopein Lotus, superauto, jonka viehätys perustuu tarkoituksenmukaisuuteen, tyylikkäisiin linjoihin, jotka ovat aerodynamiikan palveluksessa. Keulan aggressiivisesta ilmanotosta perän 5-siipiseen diffuusoriin ja spoileriin, jokainen osa on rakentamassa sen suorituskykyä. Aerodynaaminen noste on nolla ja 305 km/h huippunopeudessa kori tuottaa 96 kilon downforcen, joka pitää huolen Lotukselta odotettavasta ajettavuudesta myös huippunopeuksissa.

lotus-icon-speed
HUIPPUNOPEUS (km/h)

305

lotus-icon-0-60
0 – 100 KM/H (sek)

4.2

lotus-icon-power
TEHO (hv)

416

lotus-icon-weight
PAINO (kg)

1320

 

OMINAISUUDET

94486_evora-400-engine_800x803

MOOTTORI

  • Edelbrock -mekaanisella ahtimella varustettu 3,5 litran V6-alumiinimoottori
  • 420 Nm vääntömomentti
  • Keskimoottorirakenteen tuoma tasapaino
  • Lotus Dynamic Performance Management -moottorinohjaus
99005_evora-400-interior_800x645

SISUSTA

  • Täysin uusi kahden hengen tai 2+2 -ohjaamo
  • Hiilikuitu-urheiluistuimet Alcantara -verhoilulla ja keltaisella tai punaisella tikkauksella
  • Nahalla ja Alcantaralla verhoiltu ohjauspyörä
  • Yksityiskohdissa Alcantara verhoilua sekä alumiinia ja hiilikuitua
  • Musta matoitus ja tumman harmaa kattoverhoilu
  • Takaperuutustutka
41556_Exige-S-wheels_400x400

RUNKO

  • Jäykkä ja kevyt alumiinirunko
  • Maailmanluokan ajettavuus ja ällistyttävä mekaaninen pito
  • Edessä ja takana päällekkäiset tukivarret, Eibach-jouset ja Bilstein- iskunvaimentimet
  • Eiback -kallistuksen vaimentimet
  • Kaksiosaiset rei’itetyt jarrulevyt ja AP Racing nelimäntäiset satulat
  • Torsen-tyyppinen luistonrajoitin (LSD, Limited Slip Differential) tasauspyörästössä (manuaalivaihteiston yhteydessä)
  • Uudet ultrakevyet kevytmetallivanteet
  • Handmade in Hethel
60130_evora-400-styling_800x800

MUOTOILU

  • Katseita kääntävä muotoilu
  • Aerodynaamiikalla 0-noste
  • Kevyt alumiinen takadiffuusori
  • Maksimaalinen downforce maantiekäyttöön
  • Aerodynaamisesti optimoitu ja kevyt takaspoileri tuottaa 96 kg downforcea
66758_evora-400-transmission_800x800

VAIHTEISTO

  • Urheilullisesti välitetty 6-vaihteinen manuaali
  • Vaihtoehtona 6-vaihteinen automaatti
  • Kevyt ja nopea käyttää
  • Tasapainoinen kytkin
  • Lotus throttle management – välikaasut pienemmälle vaihdettaessa
  • Manuaalivaihteisto: 0-100km/h 4,2 s
  • Automaattivaihteisto: 0-100km/h 4,1 s

 

LAINAUKSIA LEHDISTÖLTÄ

45382_1top_gear_logo_250x95

TOP GEAR

”Insanely immersive to drive hard. Better quality and ergonomics make it tenable for everyday too.”
Lue lisää ›

43193_1carMagazineLogo_200x110

CAR-LEHTI – ARVOSTELU 5/5

”In 400 form, the Lotus Evora now feels closer to supercar than sports car. It’s more well-rounded and easier to live with yet its chassis is sharper than ever, and there’s now the speed (and the sound) to match it.”
Lue lisää ›

46696_imgres_240x116

EVO-LEHTI – ARVOSTELU 4,5/5

”The chassis retains that feeling of innate poise and control and adds just enough edge to create an experience that’s more special and exciting. Climbing into the Evora has never been easier and the rewards that await have never been more appealing.”
Lue lisää ›

84976_1autocar-logo_250x73

AUTOCAR – ARVOSTELU 4/5

”The Evora is a doddle to play with, whether nicely neutral at its limit or if you want the rear tyres on fire. For a mid-engined car it’s remarkable.”
Lue lisää ›

78400_1aex-logo_192x223

AUTO EXPRESS – ARVOSTELU 4/5

”On every level, be that in a straight line, going around corners or even just to sit in and interact with, the 400 is a huge improvement over its predecessor.”
Lue lisää ›

62195_1pistonheads-logo_150x132

PISTONHEADS

”As a driving machine it has purity and feedback unmatched at any price, combining raw pace with a delicacy overtyred and overgeared Porsches can only dream of.”
Lue lisää ›